همه چیز درباره ی گیرنده های ASK
مزایا و معایب
امنیت
کاربردها
ولتاژ های کاری
مقایسه محصولات موجود در بازار
کدینگ
آنتن و برد مفید
و….
Ask مخفف Amplitude-Shift keying می باشد و به دلیل سادگی و مقرون به صرفه بودن یکی از پرکاربردترین مدولاسیون های دیجیتال است. در مدولاسیون ASK یا همان مدولاسیون دامنه ، سیگنال های صفر و یک با تغییر دامنه ی فرکانس حامل ارسال می شوند. گیرنده های رایج در دو فرکانس ۴۳۳ مگاهرتز و ۳۱۴ مگاهرتز موجود می باشند.

گیرنده های ASK موجود در بازار :

نوع اول: نوع سوپر هتروداین مثل jmr-RX22 به دلیل استفده از کریستال ثبات فرکانسی بهتری داشته و با تغییر ولتاژ کاری فرکانس مرکزی گیرنده تغییر نمی کند ، اشکال این ماژول حساسیت رادیویی کمتر و همچنین جریان دهی ضعیف از پین دیتا برای سطوح منطقی صفر و یک
این نوع گیرنده اغلب برای فرکانس ۳۱۴ مگاهرتز در بازار موجود است.نوع ۴۳۳مگاهرتزی آن مثل JMR-rxb35 در بازار ایران کم یاب است.

نوع دوم : مثل ASK DX-RF 433 ، بر خلاف نوع اول بدون کریستال می باشند و با تغییر ولتاژ کاری فرکانس مرکزی شیفت پیدا کرده و حساسیت و برد دریافت به شدت کاهش می یابد ولی در ولتاژ ۵ ولت نسبت به گیرنده ی سوپرهتروداین نوع اول حساسیت بهتری دارد.
این نوع گیرنده در دو فرکانس ۴۳۳ و ۳۱۴ مگاهرتز وجود دارد.

کاربردها: عمده ترین کاربردهای گیرنده های ASK در ریموت کنترلرهای درب های اتوماتیک و سیستم های امنیتی ، دزدگیر منازل و خودرو می باشد.

برد مفید: برد مفید وابسته به فرستنده و وضعیت باتری و شرایط محیطی دارد و برای ریموت های معمولی حدودا ۱۰۰ متر و برای ریموت های قوی تر تا ۱۰۰۰ متر می باشد.

آنتن : استفاده از آنتن مناسب می تواند تاثیر محسوسی روی برد ارسالی داشته باشد. طول آنتن ربع موج برای این ماژول ها حدودا ۲۰ سانتی متر می باشد که می توانید از یک سیم افشانی با این طول به عنوان آنتن استفاده کنید.
امنیت :
امنیت سیستم های ask بالا نیست و نسبت به سیستم های RFID و Smart cards به ترتیب دارای امنیت کم تری می باشد، به علت انتشار یک کد ثابت در یک فضای وسیع امکان شنود و هک شدن کد به آسانی وجود دارد. برای بالا بردن امنیت می بایستی از کدهای یک بار مصرف استفاده گردد.

در سیستم code learn هر ریموت کنترل دارای یک کد منحصر به فرد و مخفی می باشد که در هنگام فشار دادن کلیدها ارسال می شود. معمولا یک کد ۶ بایتی با هر فشار کلیدی ارسال می گردد که ۵ بایت آن مربوط کد امنیتی و یک بایت آن مربوط به کلیدی است که فشار داده شده ، بنا بر این در این سیستم هر ریموت می تواند تا ۲۵۵ کلید را پشتیبانی کند.

نمونه ای از کد ارسالی توسط ریموت کنترلر لرن کدینگ – هر سطر مربوط به یکی از چهار کلید ریموت کنترلر می باشد.