۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

یک طراحی بهینه برد مدار چاپی...

نکات مهمی که باید در طراحی بردمدارچاپی (PCB) رعایت کنید عبارتند از:

فوت پرینت (Footprint) کلیه قطعات را چک کنید و بررسی کنید که از لحاظ ابعادی کاملا با دیتاشیت قطعه مطابقت داشته باشد. البته اگر قطعه موجود باشد پرینت یک به یک از فوت پرینت قطعه بگیرید و با قطعه چک کنید.

پین های کلیه قطعات در شماتیک را با دیتاشیت چک کنید و مطمئن شوید که شماره پایه پین های شماتیک با شماره پین های فوت پرینتی که انتخاب کرده اید مطابقت دارد.

از اتصالات مدار شماتیک (مثلا جدا  نبودن نت ها Float) اطمینان حاصل کنید.

ادامه مطلب...
۲۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

نکات طراحی مدارات تقویت کننده

مدارات تقویت کننده به واسطه تقویت سیگنال کوچک اگر درست طراحی نشود کار نخواهند کرد!!😳

 

برای طراحی این نوع مدارات باید به دو بخش تغذیه و ورودی مدار توجه ویژه داشت.

 

۱. این نوع مدارات معمولا به خاطر تقویت سیگنال، جریان بالا مصرف می کنند لذا باید خازن های الکترولیت مناسب با توجه به مصرف جریان نزدیک پایه تغذیه قرار داد. در ضمن سعی شود مدار، جایی قرار گیرد که فاصله آن تا منبع تغذیه کم باشد. اگر فاصله به ناچار زیاد شد، حتما قطر ترک  پهن انتخاب شود تا افت ولتاژ کمتر باشد. در ضمن

ادامه مطلب...
۲۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

یک طراحی بهینه برد مدار چاپی...

تولیدکننده مناسب خود را بشناسید

پس از اشاره به نکات مربوط به فاز طراحی، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شناخت تولیدکننده مورد نظر و آگاهی از قوانین و توانمندیهای سازنده میتواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی ایجاد کند. حداقل فاصله بین مسیرها، قطر سوراخ ها، تعداد لایه ها، جنس فیبر و گرید مورد استفاده و ... همه از

ادامه مطلب...
۱۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

درباره من

من، علی پاداش، مهندس الکترونیک، طراح حرفه ای برد مدار چاپی  (PCB) هستم. 

بیش از بیست سال به عنوان طراح حرفه ای برد مدار چاپی در قسمت تحقیقات شرکت های مختلف در حوزه های تجهیزات استودیوی، صنعتی و تجهیزات پزشکی و RFID کار کردم. در ابتدا با نرم افزار پروتل که جد بزرگ نرم افزار Altium  است شروع به کار کردم در ادامه بین دو نرم افزار طراحی Pads، که مربوط به شرکت Mentor Graphic، و ََCadence که شامل نرم افزارهای بسیار قوی  OrCad وAllegro است، Cadence را انتخاب کرده و به صورت حرفه ای به طراحی پرداختم. در ضمن با نرم افزار Altium هم در بعضی از پروژه ها کار می کردم .

در این سالها تجربه های ارزنده ای در طراحی برد مدار چاپی بدست آورده و به  درک عمیقی رسیدم. مهمترین رازهای عملکرد درست یک برد مدار چاپی در شرایط مختلف محیطی و شرایط واقعی در درک درست از مفاهیم نویز، زمان انتشار سیگنال، پاسخ برد به فرکانس سیگنال مربوطه،  جریان الکتریکی عبوری در مدارات تغذیه و درک درست از مفاهیم سیگنال های آنالوگ و دیجیتال نهفته است. تمام تلاش ام این است که این تجربیات را برای شما دوستان عزیز به اشتراک گذاشته و به زعم و توان خود به طراح های تازه کار و دانشجویان عزیز کمک کرده باشم.

اسباب کشی!!

**دوستان برای دنبال کردن من به وب سایت های PCBTips.ir و یا PCBdesign.ir مراجعه کنید.***

 

از طریق راههای ارتباطی زیر می توانید با من در تماس باشید، مشتاقانه منتظر نظرات ارزشمند شما دوستان عزیز تر از جان هستم :)

 

راههای ارتباطی با من

    

 

989305667903+

 989305667903+

۱۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۱:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

نویز

پدیده نویز، یکی از مهمترین مباحث در الکترونیک می باشد. طراح خوب برد مدارچاپی  باید درک درست و توجه خاصی در هنگام طراحی به این موضوع داشته باشد. نویز در مدارات الکترونیکی یا منشا خارجی دارد یا داخل برد  تولید می شود.

 

برای مقابله و کاهش تاثیر نویز خارجی که در شرایط خاص به آن نویز سفید هم می گویند

ادامه مطلب...
۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

یک طراحی بهینه برد مدار چاپی...

به قوانین طراحی(DRC) توجه کنید

در اکثر برنامه های طراحی pcb، ابزاری تحت عنوان کنترل کننده قوانین طراحی(DRC) و یاconstraint managers”  وجود دارد. نکاتی که در بخش تنظیمات Aoutorouterمطرح شد بیشتر به عملکرد مدار مربوط بود اما در بخش DRC با اعمال تنظیماتی میتوان از ابتدا محدودیت‌های مربوط به فرآیند تولید(مانند حداقل عرض مسیرها و یا حداقل اندازه سوراخ ها و یا ...) را در نرم افزار اعمال کرد تا به این ترتیب در حین طراحی مدار، این محدودیت ها پیوسته کنترل شده و در صورت عدم رعایت، هشدار داده شود. هرچقدر در شناخت محدودیت ها آگاهتر باشید و به طور دقیق در تنظیمات مربوطه اعمال کنید، به همان میزان زمان طراحی و قابلیت اطمینان طرح را بالا برده اید.

۱۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

یک طراحی بهینه برد مدار چاپی...

جلوگیری از ایجاد ضایعات

طراحی مناسب  مسیرها، میتواند به پروسه ساخت کمک کرده و از ایجاد ضایعات و تراشه ها جلوگیری نماید(شکل1). برای فهم بهتر این نکته، به فرآیند حذف  لایه های اضافی مس در تولید برد توجه کنید. این فرآیند شیمیایی با پوشش دهی به قسمتهایی که باید باقی بمانند و سپس گذاشتن برد در حمام اسیدی اتفاق میافتد. حال اگر 

ادامه مطلب...
۱۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

یک طراحی بهینه برد مدار چاپی...

مشخصات هندسی طرح و گردش جریان در مدار
شارش الکترونها در مدار و ایجاد جریان الکتریکی همانند عبور رودخانه در مسیر خود، ممکن است به پیج و خم ها و تنگناهایی برخورد کند. وجود این تنگناها منتهی به ایجاد یک فیوز خودکار در مدار میشود! مثلا تنظیم یک مسیر به شکل V با زاویه خمش زیاد و عرض باریک آن باعث میشود در نقطه خاصی از جریان، مقاومت مسیر تحمل نداشته و  به دمای ذوب رسیده و باعث قطع مدار شود! نکته اینجاست که طراحان عزیز ناخودآگاه از این فیوزها در طرح خود استفاده میکنند. یک

ادامه مطلب...
۱۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

تغذیه

طراحی بخش تغذیه، مهمترین بخش طراحی برد مدار چاپی می باشد. وظیفه بخش تغذیه تامین ولتاژ و جریان برد مدارچاپی می باشد . لذا طراحی این بخش باید با حساسیت زیاد انجام گردد. برای طراحی این بخش استراتژی های مختلفی وجود دارد.

 

اولین و مهم ترین اصل برای این قسمت، حداقل بودن امپدانس خط انتقال تغذیه است. لذا برای این منظور معمولا قطر ترک (trace) باید به اندازه کافی پهن انتخاب شود. سوالی که مطرح می شود این است که چقدر باید پهن باشد؟

ادامه مطلب...
۱۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش

یک طراحی بهینه برد مدار چاپی...

از ابزار Autorouter استفاده کنید، اما اعتماد نه!

اکثر برنامه های حرفه ای طراحی برد ابزاری به نام مسیریابی خودکار دارند. ولی یک طراح حرفه ای تمام زحمت طراحی را به عهده این ابزار نمیگذارد! آگاهی به روشهای مسیر کشی دستی از ملزومات کار است. مسیریاب خودکار، ابزاری قابل اعتماد است به شرطی که یک سری نکات در استفاده از آن رعایت شود.

پارامترهای مربوط به 

ادامه مطلب...
۱۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی پاداش