طراحی بخش تغذیه، مهمترین بخش طراحی برد مدار چاپی می باشد. وظیفه بخش تغذیه تامین ولتاژ و جریان برد مدارچاپی می باشد . لذا طراحی این بخش باید با حساسیت زیاد انجام گردد. برای طراحی این بخش استراتژی های مختلفی وجود دارد.

 

اولین و مهم ترین اصل برای این قسمت، حداقل بودن امپدانس خط انتقال تغذیه است. لذا برای این منظور معمولا قطر ترک (trace) باید به اندازه کافی پهن انتخاب شود. سوالی که مطرح می شود این است که چقدر باید پهن باشد؟

پاسخ این سوال بستگی دارد به جریان عبوری، هر چقدر جریان عبوری بیشتر باشد، باید قطر پهن تر باشد. اما برای جاهایی که نمی توان قطر ترک را پهن کرد چه باید کرد؟ معمولا در این شرایط سعی می کنند تعداد لایه ها را افزایش دهند مثلا دو، چهار و یا حتی از لایه های بیشتر استفاده می کنند؛ که این مسئله باعث افزایش هزینه برای پروژه است. 😔

 

راه حل دیگر که تعداد لایه ها لازم نیست افزایش یابد، برداشتن چاپ سبز ( solder mask )  از روی ترک اصلی جریان بالا است، سپس با افزودن قلع بر روی ترک قطر ترک افزایش خواهد یافت. البته این روش زیاد توصیه نمی شود چون ممکن است مونتاژ کار بر روی بردی زیاد لحیم بزند و جای دیگر کلا فراموش کند!