دانش کافی نسبت به روشها و مراحل ساخت برد مدار چاپی داشته باشید...

به نظر میرسد تعداد زیادی از مهندسین طراح، آشنایی کاملی با روشها و مراحل مختلف تولید بردهای مدار چاپی ندارند. فقدان این دانش کاربردی می تواند اغلب باعث شود که طراحان تازه کار طرح هایی که پیچیده تر از حد مورد نیاز است پیاده سازی نمایند. در نگاه اول ممکن است طرح آنها پیچیده و پیشرفته جلوه کند اما بی شک مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، یک اشتباه رایج تازه کاران این است که ابعاد طرح را بسیار دقیق تعیین کرده و از ترک‌های با فواصل بسیار نزدیک و با خم‌های نود درجه استفاده میکنند. باید توجه کرد که علاوه بر عدم قابلیت اطمینان کافی در این نوع طراحی، ممکن است سازنده‌های کمی قادر به تولید چنین بردهای دقیقی باشند.

تولیدکنندگان توانا نیز احتمالا قیمت اقتصادی و قابل رقابت ارایه نخواهند کرد. آیا طراحی واقعا باید پیچیده باشد؟ آیا ترکها نمیتوانند درفاصله مناسب تری از هم قرار بگیرند تا هم هزینه های ساخت را کاهش داده و هم قابلیت اطمینان را بهبود بخشد؟

 

از اشتباهات دیگر طراحان تازه کار میتوان به ویاهای بسیار کوچک و یا استفاده غیر ضروری از ویای کور و مدفون اشاره کرد. وجود چنین قابلیتهایی مسلما کاربردی است اما موثر بودنشان به شرایط خاصی بستگی دارد. فقط به این دلیل که چنین امکاناتی در فاز طراحی در اختیار هستند، به این معنا نیست که حتما باید استفاده شوند!

 

در مورد اندازه یک ویا، انتخاب نسبت 6:1 در حد زیادی تضمین میکند که برد شما توسط اکثر تولیدکنندگان قابل ساخت است. در بسیاری از طرح ها با کمی دقت و نقشه ریزی میتوان مناسب بودن هزینه تولید و همچنین قابلیت ساخت را برآورده کرد. در نظر داشته باشید تنها وجود یک ویای بد میتواند کل برد را بلا استفاده کند! حال وجود  20000 ویا میتواند شانس خرابی را 20000 برابر کند. سایر موارد پیچیده نیز به  این احتمال می افزاید!